OPSKRIFTEN PÅ SUCCES: Når der kommer nye aktører til ishockey, skal de føle sig velkomne og aldrig være ”til overs”. Det er det allervigtigste budskab fra Rødovre Skøjte- og Ishockeyklub, hvor det vælter ind med børn i den yngste kategori.
Alene i indeværende sæson har 26 nye spillere fra U7 og nedad meldt sig ind som faste medlemmer i RSIK og det er ikke noget nyt, at de yngste årgange er fyldt op i den store klub på Vestegnen. Medlemmerne i de yngste årgange er strømmet ind i de seneste sæsoner.
– Det handler om at være stærkt bemandet, når der kommer nye børn i klubben. Der skal tages imod, hjælpes med udstyr og tales med forældrene i en fart, så ingen føler sig til overs. Det er vigtigt, at man hurtigt bliver personlig og hjælpsom overfor de nye børn. Klubfolkene skal være synlige, og der skal hele tiden være en person at henvende sig til, siger Iben Skjødt, der er rekrutteringsansvarlig i Rødovre SIK.
Hun mener også, at det skal være en blanding af nye og ”gamle” ledere, der skal tage imod.
– Det er vigtigt, at det ikke bliver en lukket klub for børn af tidligere ishockeyspillere. Man skal være klar til at tage imod børn udefra og anerkende fremskridt, selv om det for eksempel ”bare” er at smide stativet og skøjte selv. I den forbindelse har det også været vigtigt, at U7’erne har trænet for sig selv og begynderne for sig selv. Ser man som nybegynder på en seksårig, der har skøjtet i tre-fire sæsoner, kan man hurtigt blive intimideret, siger Iben Skjødt, der fortæller, at Rødovre gerne har fem trænere på isen til begyndertræningen.
– Inden Coronatiderne havde vi også fællesspisning for forældre og børn for at man kunne sætte ansigter på hinanden. Det er ikke altid nemt, når børnene er i udstyr, siger hun.
Det var også før Corona, at RSIK forsøgte at gøre mere ud af at gøre sig bemærket udenfor klubbens normale geografiske område.
– Vi har været til både ”Valby-dage” og ”Frederiksberg-dage”, hvor vi har haft børn ude i Rødovre-trøjer og lavet både skud på mål og forhindringsbaner, og det gav også ekstra spillere. Men når laver sådan nogle arrangementer, er det vigtigt, at børnene hurtigt har mulighed for at komme på is derefter. Ellers er det hurtigt videre til noget andet, siger Iben Skjødt.
– Jeg tror man skal tænke meget på at reklamere ”off-ice” for ishockeyen, så snart der er mulighed igen. Vi har også fuld gang i de sociale medier og mund til mund-metoden har også givet os en del nye spillere, siger en glad Iben Skjødt.